','

' ); } ?>

Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Laut AL41

Korang dipanggil ke ujian psikometrik Pegawai Laut AL41 ambilan Jabatan Laut Malaysia (Semenanjung) pada 23 April 2021 ni? Selain jawatan Pegawai Pergigian UG41, satu lagi jawatan yang juga melalui tapisan ujian psikometrik ialah Pegawai Laut AL41. Di bawah disertakan beberapa contoh soalan Ujian Psikometrik Pegawai Laut AL41 untuk kemudahan rujukan korang sebelum hadir ujian psikometrik nanti.

Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Laut AL41

Ujian psikometrik ini korang kena hadapi dengan baik dan kena lepas dengan cemerlang. Sekiranya lulus, barulah dipanggil ke sesi temuduga Pegawai Laut AL41.

Gaji Pegawai Laut AL41

Sebagai calon yang memohon Pegawai Laut AL41, sudah pasti korang maklum bahawa kumpulan perkhidmatan Pegawai Laut AL41 termasuk di dalam kategori Pengurusan dan Profesional.

Mengenai gaji, kalau baru masuk kerja, basic-nya adalah RM2,429.00. Paling best ialah – itu belum termasuk elaun-elaun lain yang korang layak dan bakal terima. Dah la tu, tiap tahun dapat kenaikan gaji sebanyak RM225.00. Wow.. Patutlah ramai giler orang nak masuk kerja kerajaan!

Kami tidak mahu menyentuh mengenai syarat lantikan yg diperlukan untuk jawatan Pegawai Laut AL41 kerana korang sudah pun dipanggil ke ujian psikometrik Pegawai Laut AL41. Maknanya korang memenuhi syarat yg ditetapkan la tu.

11 Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Laut AL41

1) Masalah kewangan selalu membuatkan saya rasa agak kurang semangat bekerja.

a. setuju
b. tidak setuju
c. tidak pasti

2) Rancangan yang telah saya rancang awal-awal agak kerap berubah-ubah.

A.Sangat Kerap
B. Kerap
C. Jarang-jarang
D. Sekali-sekala
D. Tidak Pernah

3) Kerja jadi sempurna hanya sekiranya mengambil masa yang lama.

a. setuju
b. tidak setuju
c. tidak pasti

4) Sekiranya menghadapi masalah, fikiran saya mungkin tetap tenang.

a. YA
b. TIDAK
c. KURANG PASTI

5) Peribahasa ‘digenggam takut mati, dilepas takut terbang’ sudah tidak releven pada masa kini.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

6) Saya suka melakukan sesuatu kerja hanya setelah mengetahui faedah-faedahnya.

a. Tidak pasti
b. Kadang-kadang
c. Tidak pernah

7) Saya tetap berpuas hati biarpun kerja yang dilakukan sedikit kurang sempurna.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

8) Dari masa ke masa, saya memiliki kebolehan serta kemahiran dalam menguruskan perasaan saya.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

9) Barang-barang yang saya pinjamkan kepada kawan-kawan, saya sedikit janggal memintanya kembali.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

10) Buku-buku dalam bidang hiburan dan nyanyian adalah sumber bacaan kesukaan saya.

a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

11) Dari nombor 21 hingg 29, semua jumlah nombor ganjil ditolak dengan jumlah nombor genap berapa hasilnya?

A. 25
B. 35
C. 115
D. 125

Ehh.. Apesal ada soalan Math pula ni?

Iya. Memang betul. Dalam ujian psikometrik Pegawai Laut AL41 kadang-kadang turut diselitkan dengan soalan-soalan Matematik atau soalan yg melibatkan pengiraan. Kadang-kadang la..

Biasanya tak sukar, cuma dibuat agar mengelirukan. Operasi asas sahaja (tambah, tolak, darab dan bahagi).

Bagi yg memerlukan tips lebih lengkap cara-cara menjawab soalan matematik Pegawai Laut AL41 ini. Boleh baca contoh soalan Ujian Psikometrik SPA (numerical type).

Tips Menjawab Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Laut AL41

Apa yang ingin dibincangkan ialah beberapa tips menjawab soalan psikometrik. Semoga berkongsian kali ini membantu sedikit sebanyak persiapan korang menghadapi ujian psikometrik Pegawai Laut AL41 yang akan korang duduki kelak.

Pilih Lokasi Menjawab Ujian Psikometrik Yang Betul

Oleh kerana ujian psikometrik Pegawai Laut AL41 ini diadakan secara online. Sesetengah calon, sukati dia nak lepak mana sambil menjawab.

Pesan kami – pilih lokasi menjawab ujian yang bersesuaian dan hindarilah keadaan-keadaan berikut:

  • bising
  • panas
  • laluan orang
  • liputan internet kurang baik

Faktor luaran ini jika dibiarkan boleh menjejaskan tumpuan dan boleh mengakibatkan peluang korang terjejas dalam ujian psikometrik Pegawai Laut AL41 ini.

Selami Sikap Baik Korang

Berbanding dengan faktor luaran di atas. Tips kedua ini lebih kepada faktor dalaman korang. Bunyi macam takda apa kan?

Tapi percayalah, dalam ujian psikometrik Pegawai Laut AL41, korang dikehendaki menonjolkan sikap yang baik, menarik dan positif.

Ingat kenyatan kami seterusnya ini..

Seseorang calon cenderung menyatakan sesuatu perbuatan itu baik walaupun hakikatnya orang ramai menganggapnya tidak baik.

Nampak? Korang dah mula keliru kan.

Iya. Antara hal yang paling sukar dalam ujian psikometrik ialah tahap kekeliruan yang tinggi. Ujian psikometrik Pegawai Laut AL41 ini memang direka khas untuk mengelirukan musuh!

Tidak seperti peperiksaan online yang lain, korang perlu mahir mengira, tahu banyak pengetahuan am, pandai bahasa Inggeris dan sebagainya. Ia hanya berdasarkan logik akal dan fakta. Cabarannya adalah meningkatkan tahap kemahiran dan menghafal banyak fakta.

Akan tetapi, bagi ujian psikometrik Pegawai Laut AL41, itu semua poyo! (Awieee). Sebab itu semua bukan persoalan yang utama. Persoalannya terletak pada perangkap ‘kekeliruan nilai’.

Awasi personaliti dan keperibadian korang. Kerana – kebiasaan korang, tabiat korang, perangai korang amat mempengaruhi apa yang bakal korang jawab sewaktu ujian psikometrik ini.

Mari kami berikan satu contoh supaya korang faham apa yang kami maksudkan. Di bawah ialah satu contoh soalan psikometrik.

Saya selalu didenda sewaktu sekolah menengah.

A) YA atau B) TIDAK.

So.. nak pilih yang mana? Secara teknikalnya korang boleh pilih keduanya. Boleh YA dan boleh TIDAK. Tiada masalah. Dan tiada jawapan salah dalam soalan psikometrik.

SPA bukan nak jawapan betul pun, sebab semua jawapan adalah betul secara teknikal. SPA semata-mata hendak membuat pengukuran terhadap nilai teras dan pertimbangan korang.

Takut tak? Haha..

OK berbalik kepada soalan di atas, untuk memilih jawapan yang baik adalah dengan memilih sikap yang lebih baik.

Tips: Orang yang sering didenda sewaktu zaman persekolahan biasanya nakal, tidak beretika, suka melanggar disiplin dan suka memberontak.

Nampak tak di situ!

Nak lagi contoh soalan, jawapan dan nota ujian yang lebih lengkap dan komprehensif? Boleh baca rujukan ujian psikometrik ini.

Ketekalan Dalam Menjawab Ujian Psikometrik Pegawai Laut AL41

Kami percaya korang sudah faham maksud poin kedua di atas. Sekarang calon-calon lain ujian psikometrik Pegawai Laut AL41 sudah menjadi lebih berhati-hati. Mari kita pindah dan teruskan ke poin ketiga.

Malangnya ramai yang akan kecundang disebabkan ketidaktekalan mereka memilih jawapan yang mengandungi nilai baik dan positif.

Mustahil?

Tidak!

Jika korang lihat dengan lebih teliti, soalan-soalan psikomtertik Pegawai Laut AL41 ada yang diulang lebih daripada sekali, cuma awas kerana bentuk soalan atau cara penyoalan sudah diubah.

Adakah pihak SPA tersalah memilih soalan? Tidak.

Server atau sistem mereka bermasalah? Tidak!

Hal ini memang mereka sengajakan.

Ada yang mungkin perasan, ada yang tidak.

Bagaimana perangkap ini boleh berkesan?

Jawapannya ialah – pada masa ujian yang terhad!

Oleh kerana masa yang semakin suntuk, calon cuba menjawab soalan ujian psikometrik Pegawai Laut AL41 seberapa banyak yang boleh. Bagi yang cuai, mereka akan ‘menembak’ jawapan yang difikirkan betul.

Ada antara ‘tembakan’ ini tidak sama dengan jawapan sebelumnya bagi soalan yang sama!

Ahh.. sudah.

Jadi ketekalan korang hancur, begitu juga dengan peluang yang lebur! Punah! Mukhlisin!

Berita yang paling kurang menyenangkan ialah perangkap ujian psikometrik Pegawai Laut AL41 tidak hanya terhad setakat dua di atas sahaja. Ada lebih daripada itu dan sukar untuk dikesan.

Jadi, persoalannya sekarang ialah..

Bagaimana Meningkatkan Ketekalan Semasa Menjawab Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Laut AL41?

Korang mesti. Korang wajib. Korang harus mempelajari perangkap-perangkap dan meningkatkan ketekalan dalam menjawab soalan ujian psikometrik Pegawai Laut AL41!

Kini, dua soalan berikut bermain di minda calon-calon..

Bagaimana saya nak belajar mengenalpasti perangkap ujian psikometrik Pegawai Laut AL41?

Dan

Bagaimana pula saya boleh meningkatkan ketekalan semasa menjawab soalan ujian psikometrik Pegawai Laut AL41?

Jawapan pendek – buat latih tubi bebanyak. Sebanyak yg boleh.

Jawapan panjang sikit – dapatkan rujukan khas untuk ujian psikomterik, dan kenapa kami cadangkan? Ini kerana ia dilengkapi dengan:

✓ Tips jawab soalan ujian psikometrik
✓ Contoh soalan psikometrik dan skema jawapan
✓ Cara jawab soalan agar tidak tersasar
✓ Penerangan tentang perangkap psikometrik
✓ Penerangan tentang apa yang bakal menggagalkan psikometrik

Rujukan Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Laut AL41

Apa yang lebih baik daripada ini? Tiada.

Jadi dapatkan segera sebelum jualan ditutup.

Bagi yang lain, jangan senang hati sangat.

Ya.. betul sekarang korang bukan calon ujian psikometrik Pegawai Laut AL41.

Tapi, hanya masa yang akan menentukan bila giliran korang akan dapat panggilan ke psikometrik Pegawai Laut AL41 ini (walaupun korang memohon jawatan lain).

Ujian ni tak kenal jawatan, boleh jadi apa-apa jawatan akan pihak SPA adakan ujian Psikometrik nanti. Siapa tahu?

Kalau nak lagi bijak, baik beli sekarang dan simpan siap-siap sebelum dipanggil ke psikometrik.

Demikianlah perkongsian kami kali ini mengenai contoh soalan Ujian Psikometrik Pegawai Laut AL41.

Namun, harus diingat. Koleksi contoh soalan Ujian Psikometrik Pegawai Laut AL41 yg kami bawakan di atas ni bukanlah soalan sebenar. Hanya sebagai rujukan sahaja.

Penutup

Panggilan PSEE ujian psikometrik untuk Pegawai Pergigian UG41 agak rare dan jarang dibuat. Kalau korang ada memohon untuk jawatan ini, siap sedia awal-awal. Sudah bersedia utk tahun ini? Kalau sudah, bagus. Klu belum, baik baca contoh soalan ujian psikometrik Pegawai Pergigian UG41 ni.

SPA sudah pon mengeluarkan hebahan mengenai PSEE ujian psikometrik jawatan Jurufotografi B19 di portal rasmi dan facebook rasmi mereka. Kepada yg dpt panggilan, molek sungguh kiranya korang dapat baca contoh soalan ujian psikometrik Jurufotografi B19 ni.

Terkini, SPA sedang menjalankan saringan PSEE – ujian psikometrik kepada calon Artis Budaya B29 utk ditempatkan di Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia. Jika korang salah sorang calon yang bertuah dipanggil, pastikan korang dah baca contoh soalan ujian psikometrik Artis Budaya B29.

Pegawai Tadbir N41 adalah antara jawatan berujian psikometrik yg memang ramai calon dipanggil. Jika korang salah sorang calon dipanggil, jemput baca contoh soalan ujian psikometrik Pegawai Tadbir N41.

Selain jawatan pembantu perawatan kesihatan, satu lagi jawatan yang turut jarang2 tdk dijalankan PSEE ujian psikometrik adalah Penguasa Imigresen KP41. Tidak perlu dikatakan lagi betapa perlunya korang mempersiapkan diri menduduki ujian ini. Klu korang ada mohon jawatan ni dlm SPA9, elok sungguh kalau awal2 dpt baca contoh soalan ujian psikometrik Penguasa Imigresen KP41.

Kepada yg dipanggil ke PSEE ujian psikometrik SPA bagi jawatan Pembantu Veterinar G19, tahniah. Please baca terlebih dahulu contoh soalan ujian psikometrik Pembantu Veterinar G19 ni. InsyaAllah, ia sedikit sebanyak akan membantu.

Selamat menduduki SPA Psychometric Test!!

Dan semoga berjaya menjawab semua soalan ujian psikometrik Pegawai Laut AL41 itu nanti dengan betul.

Leave a Comment

error: Content is protected !!