','

' ); } ?>

Contoh Soalan Ujian Psikometrik Artis Budaya B29

Korang dipanggil ke ujian psikometrik Artis Budaya Gred B29 ambilan Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia dan lain-lain jabatan pada minggu ni? Selain jawatan Pegawai Tadbir N41, satu lagi jawatan yang juga melalui tapisan ujian psikometrik ialah Artis Budaya B29. Di bawah disertakan beberapa contoh soalan Ujian Psikometrik Artis Budaya B29 untuk kemudahan rujukan korang sebelum hadir ujian psikometrik nanti.

Contoh Soalan Ujian Psikometrik Artis Budaya B29

Ujian psikometrik ini korang kena hadapi dengan baik dan kena lepas dengan cemerlang. Sekiranya lulus, barulah dipanggil ke sesi temuduga Artis Budaya B29.

Gaji Artis Budaya B29

Sebagai calon yang memohon Artis Budaya B29, sudah pasti korang maklum bahawa kumpulan perkhidmatan Artis Budaya B29 termasuk di dalam kategori Pelaksana (Skim Perkhidmatan Bersepadu).

Mengenai gaji, kalau baru masuk kerja, basic-nya adalah RM1,499.00. Paling best ialah – itu belum termasuk elaun-elaun lain yang korang layak dan bakal terima. Dah la tu, tiap tahun dapat kenaikan gaji sebanyak RM145.00. Wow.. Patutlah ramai giler orang nak masuk kerja kerajaan!

Kami tidak mahu menyentuh mengenai syarat lantikan yg diperlukan untuk jawatan Artis Budaya B29 kerana korang sudah pun dipanggil ke ujian psikometrik Artis Budaya B29. Maknanya korang memenuhi syarat yg ditetapkan la tu.

11 Contoh Soalan Ujian Psikometrik Artis Budaya B29

1) Masalah kewangan membuatkan saya rasa tidak bersemangat bekerja.

a. setuju
b. tidak setuju
c. tidak pasti

2) Rancangan yang telah saya tentukan sering berubah-ubah.

A.Sangat Kerap
B. Kerap
C. Jarang-jarang
D. Sekali-sekala
D. Tidak Pernah

3) Kerja akan sempurna juga andai mengambil masa yang lama.

a. setuju
b. tidak setuju
c. tidak pasti

4) Jika menghadapi masalah, fikiran saya akan tetap tenang.

a. YA
b. TIDAK
c. KURANG PASTI

5) Peribahasa ‘bagai enau dalam belukar’ sudah tidak releven pada masa kini.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

6) Saya suka membuat sesuatu kerja yang akan saya perolehi setelah mengetahui faedah-faedahnya.

a. Tidak pasti
b. Kadang-kadang
c. Tidak pernah

7) Saya tetap berpuas hati jika kerja yang dilakukan kurang sempurna.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

8)Dari masa ke semasa, saya mempunyai kebolehan serta kemahiran untuk mengawasi perasaan saya.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

9) Barang-barang yang saya pinjamkan kepada kawan-kawan, saya tidak berasa janggal memintanya kembali.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

10) Buku-buku dalam bidang motivasi dan psikologi adalah sumber bacaan kesukaan saya.

a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

11) Dari nombor 21 hingg 29, semua jumlah nombor ganjil ditolak dengan jumlah nombor genap berapa hasilnya?

A. 25
B. 35
C. 115
D. 125

Ehh.. Apesal ada soalan Math pula ni?

Iya. Memang betul. Dalam ujian psikometrik Artis Budaya B29 juga turut diselitkan dengan soalan-soalan Matematik atau soalan yg melibatkan pengiraan.

Biasanya tak sukar, cuma dibuat agar mengelirukan. Operasi asas sahaja (tambah, tolak, darab dan bahagi).

Bagi yg memerlukan tips lebih lengkap cara-cara menjawab soalan matematik Artis Budaya B29 ini. Boleh baca contoh soalan Ujian Psikometrik SPA (numerical type).

Tips Menjawab Soalan Ujian Psikometrik Artis Budaya B29

Apa yang ingin dibincangkan ialah beberapa tips menjawab soalan psikometrik. Semoga berkongsian kali ini membantu sedikit sebanyak persiapan korang menghadapi ujian psikometrik Artis Budaya B29 yang akan korang duduki kelak.

Pilih Lokasi Menjawab Ujian Psikometrik Yang Betul

Oleh kerana ujian psikometrik Artis Budaya B29 ini diadakan secara online. Sesetengah calon, sukati dia nak lepak mana sambil menjawab.

Pesan kami – pilih lokasi menjawab ujian yang bersesuaian dan hindarilah keadaan-keadaan berikut:

  • bising
  • panas
  • laluan orang
  • liputan internet kurang baik

Faktor luaran ini jika dibiarkan boleh menjejaskan tumpuan dan boleh mengakibatkan peluang korang terjejas dalam ujian psikometrik Artis Budaya B29 ini.

Selami Sikap Baik Korang

Berbanding dengan faktor luaran di atas. Tips kedua ini lebih kepada faktor dalaman korang. Bunyi macam takda apa kan?

Tapi percayalah, dalam ujian psikometrik Artis Budaya B29, korang dikehendaki menonjolkan sikap yang baik, menarik dan positif.

Ingat kenyatan kami seterusnya ini..

Seseorang calon cenderung menyatakan sesuatu perbuatan itu baik walaupun hakikatnya orang ramai menganggapnya tidak baik.

Nampak? Korang dah mula keliru kan.

Iya. Antara hal yang paling sukar dalam ujian psikometrik ialah tahap kekeliruan yang tinggi. Ujian psikometrik Artis Budaya B29 ini memang direka khas untuk mengelirukan musuh!

Tidak seperti peperiksaan online yang lain, korang perlu mahir mengira, tahu banyak pengetahuan am, pandai bahasa Inggeris dan sebagainya. Ia hanya berdasarkan logik akal dan fakta. Cabarannya adalah meningkatkan tahap kemahiran dan menghafal banyak fakta.

Akan tetapi, bagi ujian psikometrik Artis Budaya B29, itu semua poyo! (Awieee). Sebab itu semua bukan persoalan yang utama. Persoalannya terletak pada perangkap ‘kekeliruan nilai’.

Awasi personaliti dan keperibadian korang. Kerana – kebiasaan korang, tabiat korang, perangai korang amat mempengaruhi apa yang bakal korang jawab sewaktu ujian psikometrik ini.

Mari kami berikan satu contoh supaya korang faham apa yang kami maksudkan. Di bawah ialah satu contoh soalan psikometrik.

Saya selalu didenda sewaktu sekolah menengah.

Jawab: A) YA atau B) TIDAK.

So.. nak pilih yang mana? Secara teknikalnya korang boleh pilih keduanya. Boleh YA dan boleh TIDAK. Tiada masalah. Dan tiada jawapan salah dalam soalan psikometrik.

SPA bukan nak jawapan betul pun, sebab semua jawapan adalah betul secara teknikal. SPA semata-mata hendak membuat pengukuran terhadap nilai teras dan pertimbangan korang.

Takut tak? Haha..

OK berbalik kepada soalan di atas, untuk memilih jawapan yang baik adalah dengan memilih sikap yang lebih baik.

Tips: Orang yang sering didenda sewaktu zaman persekolahan biasanya nakal, tidak beretika, suka melanggar disiplin dan suka memberontak.

Nampak tak di situ!

Nak lagi contoh soalan, jawapan dan nota ujian yang lebih lengkap dan komprehensif? Boleh baca rujukan ujian psikometrik ini.

Ketekalan Dalam Menjawab Ujian Psikometrik Artis Budaya B29

Kami percaya korang sudah faham maksud poin kedua di atas. Sekarang calon-calon lain ujian psikometrik Artis Budaya B29 sudah menjadi lebih berhati-hati. Mari kita pindah dan teruskan ke poin ketiga.

Malangnya ramai yang akan kecundang disebabkan ketidaktekalan mereka memilih jawapan yang mengandungi nilai baik dan positif.

Mustahil?

Tidak!

Jika korang lihat dengan lebih teliti, soalan-soalan psikomtertik Artis Budaya B29 ada yang diulang lebih daripada sekali, cuma awas kerana bentuk soalan atau cara penyoalan sudah diubah.

Adakah pihak SPA tersalah memilih soalan? Tidak.

Server atau sistem mereka bermasalah? Tidak!

Hal ini memang mereka sengajakan.

Ada yang mungkin perasan, ada yang tidak.

Bagaimana perangkap ini boleh berkesan?

Jawapannya ialah – pada masa ujian yang terhad!

Oleh kerana masa yang semakin suntuk, calon cuba menjawab soalan ujian psikometrik Artis Budaya B29 seberapa banyak yang boleh. Bagi yang cuai, mereka akan ‘menembak’ jawapan yang difikirkan betul.

Ada antara ‘tembakan’ ini tidak sama dengan jawapan sebelumnya bagi soalan yang sama!

Ahh.. sudah.

Jadi ketekalan korang hancur, begitu juga dengan peluang yang lebur! Punah! Mukhlisin!

Berita yang paling kurang menyenangkan ialah perangkap ujian psikometrik Artis Budaya B29 tidak hanya terhad setakat dua di atas sahaja. Ada lebih daripada itu dan sukar untuk dikesan.

Jadi, persoalannya sekarang ialah..

Bagaimana Meningkatkan Ketekalan Semasa Menjawab Soalan Ujian Psikometrik Artis Budaya B29?

Korang mesti. Korang wajib. Korang harus mempelajari perangkap-perangkap dan meningkatkan ketekalan dalam menjawab soalan ujian psikometrik Artis Budaya B29!

Bagaimana saya nak belajar mengenalpasti perangkap ujian psikometrik Artis Budaya B29?

Dan

Bagaimana pula saya boleh meningkatkan ketekalan semasa menjawab soalan ujian psikometrik Artis Budaya B29?

Jawapan pendek – buat latih tubi bebanyak.

Jawapan panjang sikit – dapatkan rujukan khas untuk ujian psikomterik, dan kenapa kami cadangkan? Ini kerana ia dilengkapi dengan:

✓ Tips jawab soalan ujian psikometrik
✓ Contoh soalan psikometrik dan skema jawapan
✓ Cara jawab soalan agar tidak tersasar
✓ Penerangan tentang perangkap psikometrik
✓ Penerangan tentang apa yang bakal menggagalkan psikometrik

Rujukan Contoh Soalan Ujian Psikometrik Artis Budaya B29

Apa yang lebih baik daripada ini? Tiada.

Jadi dapatkan segera sebelum jualan ditutup.

Bagi yang lain, jangan senang hati sangat.

Ya.. betul sekarang korang bukan calon ujian psikometrik Artis Budaya B29.

Tapi, hanya masa yang akan menentukan bila giliran korang akan dapat panggilan ke psikometrik Artis Budaya B29 ini (walaupun korang memohon jawatan lain).

Ujian ni tak kenal jawatan, boleh jadi apa-apa jawatan akan pihak SPA adakan ujian Psikometrik nanti. Siapa tahu?

Kalau nak lagi bijak, baik beli sekarang dan simpan siap-siap sebelum dipanggil ke psikometrik.

Demikianlah perkongsian kami kali ini mengenai contoh soalan Ujian Psikometrik Artis Budaya B29.

Namun, harus diingat. Koleksi contoh soalan Ujian Psikometrik Artis Budaya B29 yg kami bawakan di atas ni bukanlah soalan sebenar. Hanya sebagai rujukan sahaja.

Selamat menduduki SPA Psychometric Test!!

Penutup

Pegawai Tadbir N41 adalah antara jawatan berujian psikometrik yg memang ramai calon dipanggil. Jika korang salah sorang calon dipanggil, jemput baca contoh soalan ujian psikometrik Pegawai Tadbir N41.

Selain jawatan pembantu perawatan kesihatan, satu lagi jawatan yang turut jarang2 tdk dijalankan PSEE ujian psikometrik adalah Penguasa Imigresen KP41. Tidak perlu dikatakan lagi betapa perlunya korang mempersiapkan diri menduduki ujian ini. Klu korang ada mohon jawatan ni dlm SPA9, elok sungguh kalau awal2 dpt baca contoh soalan ujian psikometrik Penguasa Imigresen KP41.

Kepada yg dipanggil ke PSEE ujian psikometrik SPA bagi jawatan Pembantu Veterinar G19, tahniah. Please baca terlebih dahulu contoh soalan ujian psikometrik Pembantu Veterinar G19 ni. InsyaAllah, ia sedikit sebanyak akan membantu.

Panggilan PSEE ujian psikometrik untuk Pustakawan S41 agak rare dan jarang dibuat. Kalau korang ada memohon untuk jawatan ini, siap sedia awal-awal. Sudah bersedia utk tahun ini? Kalau sudah, bagus. Klu belum, baik baca contoh soalan ujian psikometrik Pustakawan S41 ni.

SPA sudah pon mengeluarkan hebahan mengenai PSEE ujian psikometrik jawatan Pembantu Akauntan W19 di portal rasmi dan facebook rasmi mereka. Kepada yg dpt panggilan, molek sungguh kiranya korang dapat baca contoh soalan ujian psikometrik Pembantu Akauntan W19 ni.

Terkini, SPA sedang menjalankan saringan PSEE – ujian psikometrik kepada calon Pembantu Tadbir N19 utk ditempatkan di beberapa Kementerian. Jika korang salah sorang calon yang bertuah dipanggil, pastikan korang dah baca contoh soalan ujian psikometrik Pembantu Tadbir N19.

Leave a Comment

error: Content is protected !!