Contoh Soalan SPiER Penguasa Penjara KA41

Korang dipanggil ke ujian SPiER Penguasa Penjara Ged KA41 ambilan Jabatan Penjara Malaysia pada kali ni? Selain jawatan Penguasa Imigresen KP41, satu lagi jawatan yang juga melalui tapisan Ujian Sistem Pemprofilan Rekrutmen (SPiER) ialah Penguasa Penjara KA41. Di bawah disertakan beberapa contoh soalan SPiER Penguasa Penjara KA41 untuk kemudahan rujukan korang sebelum hadir ujian SPiER nanti.

Contoh Soalan SPiER Penguasa Penjara KA41

Ujian psikometrik (SPiER) ini korang kena hadapi dengan baik dan kena lepas dengan cemerlang. Sekiranya lulus, barulah dipanggil ke sesi temuduga Penguasa Penjara KA41.

Sebelum itu, bagi korang yg terlibat dengan SPiER JIM Penguasa Imigresen pada 3 Mei 2021 – 4 Mei 2021 ini. Baca dan fahami beberapa contoh soalan SPiER Penguasa Imigresen KP41ni.

Apa itu Ujian Sistem Pemprofilan Rekrutmen (SPiER PENJARA)?

Pada asasnya, ujian SPiER PENJARA ini adalah mirip kepada ujian psikometrik. Ia merupakan satu ujian psikologi sebagai kaedah saringan awal dalam proses pemilihan dan pengambilan pegawai baharu. Aspek yg dititikberatkan adalah elemen psikologi dan praktis minda keselamatan berdasarkan norma dan keperluan jabatan atau agensi di bawah KDN.

Ujian Sistem Pemprofilan Rekrutmen (SPiER) telah diumumkan perlaksanaan pada tahun 2018 lepas oleh pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN). Dan Ujian Sistem Pemprofilan Rekrutmen (SPiER) ini telah digunakan sepenuhnya pada tahun 2019.

SPIER dibangunkan untuk mengenal pasti calon pengambilan yang mampu memenuhi kriteria terutama dari segi personaliti, integriti, kesihatan mental, kompetensi dan patriotisme.

Secara asasnya, Ujian Sistem Pemprofilan Rekrutmen (SPiER) adalah seakan sama dengan Ujian Psikometrik yang biasanya dijalankan selepas calon melepasi tapisan peperiksaan online (PSEE) pihak SPA.

Tetapi pihak KDN mengambil langkah yang lebih proaktif dengan mengendalikan penilaian yang lebih hampir jiwa dan keperluannya dengan jawatan di agensi bawah KDN.

Antara ujian SPIER yang berjalan sebelum ini adalah SPiER bagi Jabatan Imigresen Malaysia (JIM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA), Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) dan Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (AKSEM).

Jabatan Penjara Malaysia (PENJARA) yang juga merupakan agensi di bawah KDN kali ini akan menggunakan SPiER PENJARA bagi tapisan ambilan PENGUASA PENJARA Gred KA41.

Peperiksaan akan dijalankan terus melalui laman sesawang rasmi pihak KDN iaitu:

https://psikom.moha.gov.my/spier/

Gaji Penguasa Penjara KA41

Sebagai calon yang memohon Penguasa Penjara KA41, sudah pasti korang maklum bahawa kumpulan perkhidmatan Penguasa Penjara KA41 termasuk di dalam kategori Pengurusan dan Profesional.

Mengenai gaji, kalau baru masuk kerja, basic-nya adalah RM2,094.00. Paling best ialah – itu belum termasuk elaun-elaun lain yang korang layak dan bakal terima. Dah la tu, tiap tahun dapat kenaikan gaji sebanyak RM225.00. Wow.. Patutlah ramai giler orang nak masuk kerja kerajaan!

Kami tidak mahu menyentuh mengenai syarat lantikan yg diperlukan untuk jawatan Penguasa Penjara KA41 kerana korang sudah pun dipanggil ke ujian SPiER Penguasa Penjara KA41. Maknanya korang memenuhi syarat yg ditetapkan la tu.

11 Contoh Soalan SPiER Penguasa Penjara KA41

1) Apabila ada individu yang agak mencurigakan, saya tidak kisah, asalkan dia tidak mengganggu saya.

a. setuju
b. tidak setuju
c. tidak pasti

2) Walau di mana saya berada, saya mudah menyesuaikan diri dengan keadaan.

A.Sangat Kerap
B. Kerap
C. Jarang-jarang
D. Sekali-sekala
D. Tidak Pernah

3) Walaupun menghadapi pelbagai cabaran, saya harus bersikap positif.

a. setuju
b. tidak setuju
c. tidak pasti

4) Apabila peluang baik sudah muncul di depan mata, kita tidak perlu lagi berusaha terlalu keras.

a. YA
b. TIDAK
c. KURANG PASTI

5) Peribahasa ‘air dicincang takkan putus’ sudah tidak releven pada masa kini.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

6) Menunggu nombor giliran sampai ketika berurusan di kaunter bank adalah leceh dan membuang masa.

a. Tidak pasti
b. Kadang-kadang
c. Tidak pernah

7) Saya tidak mahu dan tidak suka berbaris di ATM untuk mengambil duit.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

8) Idea saya terlalu banyak, apa yang sukar ialah mengeluarkan idea-idea itu.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

9) Mengambil risiko terhadap sesuatu keputusan, adalah amat membebankan saya.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

10) Saya suka meminta pertolongan dalam menyiapkan sesuatu, kerana ia akan menyenangkan kerja saya.

a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

11) Dari nombor 21 hingg 29, semua jumlah nombor ganjil ditolak dengan jumlah nombor genap berapa hasilnya?

A. 25
B. 35
C. 115
D. 125

Ehh.. Apesal ada soalan Math pula ni?

Iya. Memang betul. Kekadang dalam ujian SPiER Penguasa Penjara KA41 juga turut diselitkan dengan soalan-soalan Matematik atau soalan yg melibatkan pengiraan.

Biasanya tak sukar, cuma dibuat agar mengelirukan. Operasi asas sahaja (tambah, tolak, darab dan bahagi). Tiada apa yg perlu dirisaukan pun..

Tips Menjawab Soalan Ujian SPiER Penguasa Penjara KA41

Apa yang ingin dibincangkan ialah beberapa tips menjawab soalan psikometrik. Semoga berkongsian kali ini membantu sedikit sebanyak persiapan korang menghadapi ujian SPiER Penguasa Penjara KA41 yang akan korang duduki kelak.

Pilih Lokasi Menjawab Ujian SPiER Yang Betul

Oleh kerana ujian SPiER Penguasa Penjara KA41 ini diadakan secara online. Sesetengah calon, sukati dia nak lepak mana sambil menjawab.

Pesan kami – pilih lokasi menjawab ujian yang bersesuaian dan hindarilah keadaan-keadaan berikut:

  • bising
  • panas
  • laluan orang
  • liputan internet kurang baik

Faktor luaran ini jika dibiarkan boleh menjejaskan tumpuan dan boleh mengakibatkan peluang korang terjejas dalam ujian SPiER Penguasa Penjara KA41 ini.

Selami Sikap Baik Korang

Berbanding dengan faktor luaran di atas. Tips kedua ini lebih kepada faktor dalaman korang. Bunyi macam takda apa kan?

Tapi percayalah, dalam ujian SPiER Penguasa Penjara KA41, korang dikehendaki menonjolkan sikap yang baik, menarik dan positif.

Ingat kenyatan kami seterusnya ini..

Seseorang calon cenderung menyatakan sesuatu perbuatan itu baik walaupun hakikatnya orang ramai menganggapnya tidak baik.

Nampak? Korang dah mula keliru kan.

Iya. Antara hal yang paling sukar dalam ujian SPiER ialah tahap kekeliruan yang tinggi. Ujian SPiER Penguasa Penjara KA41 ini memang direka khas untuk mengelirukan musuh!

Tidak seperti peperiksaan online yang lain, korang perlu mahir mengira, tahu banyak pengetahuan am, pandai bahasa Inggeris dan sebagainya. Ia hanya berdasarkan logik akal dan fakta. Cabarannya adalah meningkatkan tahap kemahiran dan menghafal banyak fakta.

Akan tetapi, bagi ujian SPiER Penguasa Penjara KA41, itu semua poyo! Sebab itu semua bukan persoalan yang utama. Persoalannya terletak pada perangkap ‘kekeliruan nilai’.

Awasi personaliti dan keperibadian korang. Kerana – kebiasaan korang, tabiat korang, perangai korang amat mempengaruhi apa yang bakal korang jawab sewaktu ujian SPiER ini.

Mari kami berikan satu contoh supaya korang faham apa yang kami maksudkan. Di bawah ialah satu contoh soalan SPiER Penguasa Penjara KA41.

Saya selalu didenda sewaktu di sekolah menengah.

Jawab: A) YA atau B) TIDAK.

So.. nak pilih yang mana? Secara teknikalnya korang boleh pilih keduanya. Boleh YA dan boleh TIDAK. Tiada masalah. Dan tiada jawapan salah dalam soalan psikometrik.

SPA bukan nak jawapan betul pun, sebab semua jawapan adalah betul secara teknikal. SPA semata-mata hendak membuat pengukuran terhadap nilai teras dan pertimbangan korang.

Ngeri tak? Haha..

OK berbalik kepada soalan di atas, untuk memilih jawapan yang baik adalah dengan memilih sikap yang lebih baik.

Tips: Orang yang sering didenda sewaktu zaman persekolahan biasanya nakal, tidak beretika, suka melanggar disiplin dan suka memberontak.

Nampak tak di situ!

Nak lagi contoh soalan Psikometrik/SPiER, jawapan dan nota ujian yang lebih lengkap dan komprehensif? Boleh baca rujukan ujian psikometrik ini.

Ketekalan Dalam Menjawab Ujian SPiER Penguasa Penjara KA41

Kami percaya korang sudah faham maksud poin kedua di atas. Sekarang calon-calon lain ujian SPiER Penguasa Penjara KA41 sudah menjadi lebih berhati-hati. Mari kita pindah dan teruskan ke poin ketiga.

Malangnya ramai yang akan kecundang disebabkan ketidaktekalan mereka memilih jawapan yang mengandungi nilai baik dan positif.

Mustahil?

Tidak!

Jika korang lihat dengan lebih teliti, soalan-soalan psikomtertik Penguasa Penjara KA41 ada yang diulang lebih daripada sekali, cuma awas kerana bentuk soalan atau cara penyoalan sudah diubah.

Adakah pihak SPA tersalah memilih soalan? Tidak.

Server atau sistem mereka bermasalah? Tidak!

Hal ini memang mereka sengajakan.

Ada yang mungkin perasan, ada yang tidak.

Bagaimana perangkap ini boleh berkesan?

Jawapannya ialah – pada masa ujian yang terhad!

Oleh kerana masa yang semakin suntuk, calon cuba menjawab soalan ujian SPiER Penguasa Penjara KA41 seberapa banyak yang boleh. Bagi yang cuai, mereka akan ‘menembak’ jawapan yang difikirkan betul.

Ada antara ‘tembakan’ ini tidak sama dengan jawapan sebelumnya bagi soalan yang sama!

Ahh.. sudah.

Jadi ketekalan korang hancur, begitu juga dengan peluang yang lebur! Punah! Mukhlisin!

Berita yang paling kurang menyenangkan ialah perangkap ujian SPiER Penguasa Penjara KA41 tidak hanya terhad setakat dua di atas sahaja. Ada lebih daripada itu dan sukar untuk dikesan.

Jadi, persoalannya sekarang ialah..

Bagaimana Meningkatkan Ketekalan Semasa Menjawab Soalan Ujian SPiER Penguasa Penjara KA41?

Korang mesti. Korang wajib. Korang harus mempelajari perangkap-perangkap dan meningkatkan ketekalan dalam menjawab soalan ujian SPiER Penguasa Penjara KA41!

Bagaimana saya nak belajar mengenalpasti perangkap ujian SPiER Penguasa Penjara KA41?

Dan

Bagaimana pula saya boleh meningkatkan ketekalan semasa menjawab soalan ujian SPiER Penguasa Penjara KA41?

Jawapan pendek – buat latih tubi bebanyak.

Jawapan panjang sikit – dapatkan rujukan khas untuk ujian psikomterik. Dan kenapa kami cadangkan? Ini kerana ia dilengkapi dengan:

✓ Tips jawab soalan ujian SPiER / psikometrik
✓ Contoh soalan SPiER / Psikometrik dan skema jawapan
✓ Cara jawab soalan agar tidak tersasar
✓ Penerangan tentang perangkap psikometrik
✓ Penerangan tentang apa yang bakal menggagalkan psikometrik

Rujukan Contoh Soalan SPiER Penguasa Penjara KA41

Terkini, calon-calon Penguasa Penjara KA41 dikehendaki menduduki Ujian Sistem Pemprofilan Rekrutmen (SPiER PENJARA).

Tapi ideanya ialah – lebih baik hadir ujian SPiER Penguasa Penjara KA41 ini dgn sedikit persiapan, daripada hadir tanpa apa-apa persediaan!

Boleh dapatkan rujukan psikometrik di atas. Walaupun, ia tidak 100% tepat tetapi sedikit sebanyak ia akan membantu dan memberi korang idea bagaimana ujian psikologi ini disoal.

Tapi, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Spier / Psikometrik Ni?

Ada enam sebab utama kenapa korang kena dapatkan rujukan umum SPiER / psikometrik ini sekarang juga. Ada diterangkan di bawah. Sebab nombor 3 tu paling win sekali!

1) Korang jadi insan mulia

Untuk makluman korang, sebahagian daripada hasil jualan rujukan SPiER / psikometrik ini akan disalurkan ke dana atau tabung bantuan mangsa-mangsa banjir, gempa dan mangsa peperangan serta pelarian.

Disebabkan itu, andai korang gagal sekalipun dalam sesi ujian SPiER Penguasa Penjara KA41, korang tak gagal total. Sekurang-kurangnya korang berjaya membantu saudara-saudara kita yg sedang diuji oleh malapetaka dan musibah dan amat-amat memerlukan pertolongan korang pada saat ini.

2) Hati jadi riang gembira

Nota ringkas & padat dlm rujukan SPiER / psikometrik ni akan menjimatkan tenaga korang. Tak perlu berlari seluruh Internet cari bahan utk menghadiri SPiER / psikometrik yg betul. Tak perlu berjam-jam mengadap skrin. Mata tak letih. Pikiran pon tak kusut. Hati pon jadi riang gembira di hari raya. Haha..

3) Lebih masa main COC

Korang jangan acah-acah tak bersalah. Korang kaki game kan? Takut masa bermain game terganggu? Boleh. Tiada masalah. Korang grab jer rujukan umum SPiER / psikometrik (yg sesuai digunakan oleh calon ujian SPiER / psikometrik Penguasa Penjara KA41 ni). Pastu baca nota-nota tu. Habis ceta.

Tinggal tunggu masa ujian psikometrik je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll. Jom.. streaming sampai pagi!

4) Guna pengalaman 13 tahun kami sepenuhnya

Contoh soalan SPiER / psikometrik dan skema jawapan yg diberikan akan membiasakan korang dengan format sebenar ujian SPiER / psikometrik. Bukan soalan bocor. Bukan soalan ramalan. Bukan sama sekali. Tetapi format soalan SPiER / psikometrik yang hampir sama.

Korang pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 13 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan-soalan psikometrik kerajaan. Semenjak ujian psikometrik masih bertulis dan berpusat lagi. Pada ketika itu masih dikenali sebagai ujian sahsiah dan minat!

5) Boleh simpan duit lebih (untuk kawin)

Rujukan ujian SPiER / psikometrik ni murah giler. Cuma RM40 sahaja untuk pakej basic. Pakej basic ini sebenarnya sudah memadai utk kegunaan korang. Oh.. ya, apa yang korang boleh dapat dengan RM40 pada masa ini? Tiada apa sangat pun. Bahkan, utk topup data sebulan pun hampir tak cukup, kalau kuat layan Youtube!

Oleh kerana betapa murahnya rujukan SPiER ni. Tiada apa yang korang akan rugi mendapatkannya. Malah, ini akan menjimatkan duit korang. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli phone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

6) Dan lagi hawau..

Disebabkan kemurahan rujukan ujian SPiER / psikometrik ni juga. Korang hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang bergemerlapan.

Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang utk angin lalu kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah korang lakukan.

Sempat ke pos buku SPiER / Psikometrik ni?

Rujukan ujian SPiER / psikometrik ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Korang akan diberikan akses ke laman download untuk muaturun semua komponen rujukan selepas bayaran diselesaikan.

Berapa lama tu baru leh dapat rujukan SPiER / psikometrik ni pas bayar?

Biasanya proses ni memakan masa kurang daripada 1 jam (kalau korang beli menggunakan FPX (via billplz) / online banking). Jadi tak perlu lagi tunggu J&T atau Ninja Van datang ke rumah.

Lagi pun..

Cara ni lebih cepat untuk korang mula study ujian SPiER!

Apa yang lebih baik daripada ini? Tiada.

Jadi dapatkan segera sebelum jualan ditutup.

Bagi yang lain, jangan senang hati sangat.

Ya.. betul sekarang korang bukan calon Penguasa Penjara KA41.

Tapi, hanya masa yang akan menentukan bila giliran korang akan dapat panggilan ke ujian SPiER Penguasa Penjara KA41 ini.

Terutama, kalau korang ada mohon apa-apa jawatan under KDN. Be ready..

Kalau nak lagi bijak, baik beli sekarang dan simpan siap-siap sebelum dipanggil ke ujian SPiER.

Demikian perkongsian kami kali ini mengenai contoh soalan SPiER Penguasa Penjara KA41.

Namun, harus diingat. Koleksi contoh soalan SPiER Penguasa Penjara KA41 yg kami bawakan di atas ni bukanlah soalan sebenar. Hanya sebagai rujukan sahaja.

Selamat menduduki SPA Psychometric Test aka SPiER Test!!

Penutup

SPA sudah pon mengeluarkan hebahan mengenai PSEE ujian psikometrik jawatan Penolong Juruukur JA29 di portal rasmi dan facebook rasmi mereka. Kepada yg dpt panggilan, molek sungguh kiranya korang dapat baca contoh soalan ujian psikometrik Penolong Juruukur JA29 ni.

Terkini, SPA bakal menjalankan saringan PSEE – ujian psikometrik kepada calon Penolong Penguasa Imigresen KP29 utk ditempatkan di Jabatan Imigresen. Jika korang salah sorang calon yang bertuah dipanggil, pastikan korang dah baca contoh soalan ujian psikometrik Penolong Penguasa Imigresen KP29.

Penolong Pegawai Sains C29 adalah antara jawatan berujian psikometrik yg memang ramai calon dipanggil. Jika korang salah sorang calon dipanggil, jemput baca contoh soalan ujian psikometrik Penolong Pegawai Sains C29.

Selain jawatan pembantu perawatan kesihatan, satu lagi jawatan yang turut jarang2 tdk dijalankan PSEE ujian psikometrik adalah Pembantu Syariah LS19. Tidak perlu dikatakan lagi betapa perlunya korang mempersiapkan diri menduduki ujian psikometrik ini. Klu korang ada mohon jawatan ni dlm SPA9, elok sungguh kalau awal2 dpt baca contoh soalan ujian psikometrik Pembantu Syariah LS19.

Kepada yg dipanggil ke PSEE ujian psikometrik SPA bagi jawatan Pegawai Laut AL41, tahniah. Please, baca dahulu contoh soalan ujian psikometrik Pegawai Laut AL41 ni. InsyaAllah, ia sedikit sebanyak akan membantu.

Panggilan PSEE ujian psikometrik untuk Pegawai Pergigian UG41 agak rare dan jarang dibuat. Kalau korang ada memohon untuk jawatan ini, siap sedia awal-awal. Sudah bersedia utk tahun ini? Kalau sudah, bagus. Klu belum, baik baca contoh soalan ujian psikometrik Pegawai Pergigian UG41 ni.

Leave a Comment

error: Content is protected !!